
در محضر استاد فروغی (سلّمه الله)
مراتب معرفت
هر چقدر معرفت و یقین انسان زیادتر شود به همان اندازه عبودیت او خالص می گردد.
گاهی انسان معرفت را به طریق استدلال و برهان به دست میآورد که این مرتبه علم الیقین است.
اما باید از این مرتبه بالاتر رفت و وارد مقام عین الیقین شد و مطلوب را به چشم باطنی مشاهده نمود که این مرتبه جز به ریاضتهای شرعی و جدّ و جهد برای سالک حاصل نخواهد شد.
حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند:
“مَا کُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ” (1)
از این مرتبه نیز باید عبور نمود و به مرتبه حق الیقین رسید تا اتحاد و ربط حقیقی بین خدا و بنده حاصل شود و در نهایت از این مرتبه هم بالاتر رفت و دید که جز یک وجود در عالم نیست و همه مستغرق بلکه مستهلک در اویند …
حاصل عمرم سه سخن بیش نیست
خام بدم پخته شدم سوختم
تا در نهایت برسد به آنجا که بگوید:
سوختم و سوختم و سوختم …
—————————————————-
1. اصول کافی، ج1، ص 245
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...