اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ، لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ، اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

کد مطلب: ۷۹۲ ۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۲:۱۵ ۴۴
پيامبر اكرم (ص)، تجلّى أعظم پروردگار عالم

در محضر استاد فروغی (سلّمه الله)

پیامبر اکرم (ص)، تجلّى أعظم پروردگار عالم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سخنرانى استاد فروغى در جمع مهدى یاوران استان اراک

مسجد جمکران، روز مبعث، 1394

در دعاى شب مبعث می خوانیم:
“اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُکَرَّم”‏(1)

(بارالها! در این شب از ماه مکرّم، از تو مسألت دارم، به [حقّ‏] تجلّى اعظمت‏!)

درست است که خداوند “لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَد”(2) است ولی تجلّى می کند و رسول اللَّه(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم)، مظهر کامل‏ترین تجلّیات پروردگار است.‏

خداوند با هر چه دارد برای پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) به ظهور آمده است. خدا لاحدّ است، پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) هم به مقام لاحدّی رسیده است و این معنای تجلّی اعظم است.

اگر نبود “اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق”(3) بشر به ثمر نمی رسید؛ “اقْرَأْ” تجلّی اعظم خداوند است.

خداوند در رسول اکرم(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) تجلی یافت تا حضرت مربی انسانها باشد. بنابراین خداوند باید درونش را پر سازد تا دیگران هم از وجودش بهرمند شوند.

ذات نایافته از هستی بخش      چون تواند که بود هستی بخش

خشک ابری که بود ز آب تهی      ناید از وی صفت آب دهی

وقتی پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) مبعوث شد، انقلاب در عقلها بوجود آورد “وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول”(4) (آنچه در عقل و ضمیر انسانها پوشیده مانده است، همه را بیرون آورند و آشکار سازند)؛ مهر و عاطفه ها را بظهور آورد “وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ”(5) و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.

همه حقایق در وجود پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) جمع است و لذا پدر این امت است و آمده تا بپروراند.

قرآن می فرماید:

“لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیم”(6)

(یقیناً پیامبرى از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدى به [هدایتِ‏] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.)

می فرماید: پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از جنس جان شماست! اگر به خود برگردی پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را در جان خودت میآبی.

“عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ” (به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است) او مهر، رأفت و محبت خداست. اگر توحیدی زندگی نکنی سختی و خسارت ابدی برای انسان خواهد ماند.

“حَریصٌ عَلَیْکُمْ” حریص انسانهاست! می خواهد همه انسانها را در دریای وجود خود غرق نماید.

“بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیم” و برای مؤمنین حساب خاصی باز کرده است.

باید موانع را از خود دور کنی تا بتوانی از این وجود بهره ببری. اگر یک بطری در بسته را درون دریا بیاندازی آب داخل آن وارد نمی شود چون مانع وجود دارد.

شبستری در گلشن راز می گوید:

موانع چون در این عالم چهار است      طهارت کردن از وی هم چهار است

نخستین پاکی از احداث و انجاس      دوم از معصیت وز شر وسواس

سوم پاکی ز اخلاق ذمیمه است که      با وی آدمی همچون بهیمه است

چهارم پاکی سر است از غیر      که اینجا منتهی می گرددش سیر

هر آن کو کرد حاصل این طهارات      شود بی شک سزاوار مناجات

موانع رشد و هدایت انسان، گناه و اخلاقیات زشت اوست. اگر انسان موفق به برداشتن موانع گردد، “حبیب الله” می شود.

“قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ اللَّه”(7) (بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروى کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد)

همه می توانند “حبیب الله” شوند و راهش اینست که:

برو اندر پی خواجه به اسرا      تفرّج کن همه آیات کبری

یعنی به شریعت عمل کنید تا “حبیب الله” شوید.

پیامبر(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) “حبیب الله” است و آنچه افاضه می کند “حبّ الله” است.

 

تهیه و تنظیم: گروه تحقیقى پژوهشى فروغ توحید

—————————————————————-

منابع:
1.المصباح للکفعمی(جنه الأمان الواقیه)، ص 535
2.اخلاص/3
3.علق/1
4.نهج البلاغه(للصبحی صالح)، ص 43
5.انبیاء/107
6.توبه/127
7.آل عمران/31

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

کلیپ/ یالان دنیا

5 1 vote رأی دهی به مقاله

کلیپ/ ناد علیا مظهر العجائب

ناد علياً مظهر العجائب

هر غم و غصه ای داری، نگران نباش، غصه نخور، همه مشکلاتت برطرف میشه، بگو یا علی یا علی یا علی

کلُّ همّ و غمّ سینجلی... بولایتک یاعلي یاعلي یاعلي

کلیپ/ علی گویم و علی جویم

{نکات بسیار مهم در مورد اهمیت شب قدر و ورود به حوض کوثر با مدیریت سرمایه محبت}

علی گویم علی جویم

در این شبهای قدر، خدای متعال درهای خاصش را به رویمان باز کند و‌ ما را در حوض کوثر محو [...]

کلیپ/ عالم لایتناهی

0 0 votes رأی دهی به مقاله

کلیپ/ مشق عشق

اگر انسان بخواهد به حقیقت تمام و کمال مطلق و جمال مطلق برسد، باید سرمایه خدادای محبتش را در آستان کوی اهل بیت علیهم السلام مخصوصا امیرالمومنین علی بن ابی طالب خرج کند.

اگر سرمایه محبت در کوی [...]

کلیپ/ هم عالم با علی علیه السلام

0 0 votes رأی دهی به مقاله

کلیپ/ انتظار حقیقت

5 1 vote رأی دهی به مقاله

کلیپ/ مراقب باش خوابت نبرد!

0 0 votes رأی دهی به مقاله

کلیپ/ توحید و انصراف از ماسوی الله

0 0 votes رأی دهی به مقاله

کلیپ/ سیر در زمان و مکان با حضور دل

5 1 vote رأی دهی به مقاله

کلیپ/ سرور حقیقی در لقاء خدا

0 0 votes رأی دهی به مقاله

صوتی/ پیوند با امام زمان علیه السلام

سخنرانی کامل استاد فروغی سلمه الله در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم

کلیپ/ زندگی با طعم عسل !

5 1 vote رأی دهی به مقاله

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x