تنبیه اشراقی و اشراق عرفانی
بدان ای طالب حق و حقیقت که حق تبارک و تعالی چون خلقت نظام وجود و مظاهر غیب و شهود را به حسب حب ذاتی به معروفیت در حضرت اسما و صفات فرموده – به مقتضای حدیث شریف کنت کنزا مخفیا ، فاءحببت اءن اعرف ، فخلقت الخلق لکی اعرف (111)در فطرت تمام موجودات حب ذاتی و عشق جبلی ایداع و ابداع فرموده ، که به آن جذبه الهیه و آتش عشق ربانی متوجه به کمال مطلق و طالب و عاشق جمیل علی الاطلاق می باشند و برای هر یک از آنها نوری فطری الهی قرار داده که به آن نور طریق وصول به مقصد و مقصود را دریابند و این نار و نور ، یکی رفرف وصول ، و یکی براق عروج است – و شاید ((براق )) و ((رفرف )) رسول خدا صلی الله علیه و آله رقیقه این لطیفه و صورت متمثله ملکیه این حقیقت بوده – و لهذا از بهشت ، که باطن این عالم است ، نازل شده .
و چون موجودات نازل شده اند در مراتب تعینات و محجوب شده اند از جمال جمیل محبوب جلت عظمته ، حق تعالی با این نار و نور آن ها را از حجب تعینات ظلمانیه و انانیت نورانیه با اسم مبارک ((هادی )) که حقیقت این رقایق است خارج کند ، و به اقرب طرق به مقصد حقیقی و جوار محبوب خود برساند ؛ پس ، آن نور ((هدایت )) حق تعالی ، و آن نار ((توفیق )) الهی و سلوک به طریق اقرب ((صراط مستقیم )) است و حق تعالی بر آن صراط مستقیم است و شاید اشاره به این هدایت و این سیر و این مقصد باشد آیه شریفه ما من دابه الا هو آخذ بناصیتها ان ربی علی صراط مستقیم (112) چنانچه برای اهل معرفت ظاهر است .
و باید دانست که هر یک از موجودات را صراطی خاص به خود و نور و هدایتی مخصوص است : و الطرق الی الله بعدد اءنفاس الخلائق (113) . و چون در هر تعین حجابی است ظلمانی و در هر وجود و انیت حجابی است نوارنی ، و انسان مجمع تعینات و جامع وجودات است ، محجوبترین موجودات است از حق تعالی و شاید اشاره به این معنی باشد آیه کریمه ثم رددناه اسفل سافلین (114) . و از این جهت ، صراط انسانی طولانی تر و ظلمانی تر صراطها است و نیز چون ((رب )) انسان حضرت اسم الله اعظم است که ظاهر وباطن و اول و آخر و رحمت و قهر و بالاخره اسمای متقابله نسبت به او علی السواء است ، از برای خود انسان در منتهای سیر باید مقام برزخیت کبری حاصل شود ؛ و از این جهت صراط او ادق از همه صراطها است .
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...