فائده عرفانیه
بدان ای عبد سالک که حصر ((عبادت )) و ((استعانت )) به حق نیز از مقامات موحدین و مدارج کامله سالکین نیست ؛ زیرا که در آن دعوی است که منافی با توحید و تجرید است ؛ بلکه رؤ یت عبادت و عابد و معبود و مستعین و مستعان به و استعانت منافی با توحید است و در توحید حقیقی که به قلب سالک جلوه کند ، این کثرات مستهلک و رؤ یت این امور مضمحل است بلی ، کسانی که از جذبه غیبیه به خود آمده و مقام صحو برای آنها حاصل شده ، کثرت حجاب آنها نیست زیرا که مردم چند طایفه اند :
گروهی محجوبانند ؛ چون ما بیچارگان فرو رفته در حجب ظلمانی طبیعت .
و گروهی سالکانند ، که مسافر الی الله و مهاجر به سوی بارگاه قدسند و گروهی واصلانند ، که از حجب کثرت خارج و اشتغال به حق دارند و از خلق غافل و محجوبند ؛ و از برای آنها صعق کلی و محو مطلق حاصل شده .
و یک گروه راجعان الی الخلق هستند ، که سمت مکملیت و هادویت دارند ؛ چون انبیای عظام و اوصیای آن ها علیهم السلام و این طایفه با آن که در کثرت واقع و به ارشاد خلق مشغولند ، کثرت حجاب آنها نیست و از برای آنها مقام برزخیت است.
بنابراین ایاک نعبد و ایاک نستعین ، به حسب حالات این طوایف فرق میکند : پس ، از ما محجوبان صرف ادعا و صورت است پس ، اگر تنبه بر حجاب خود پیدا کنیم و نقصان خود را دریابیم ، به هر اندازه ای که از نقصان خود مطلع شویم ، عبادت ما نورانیت پیدا کند و مورد عنایت حق تعالی شود و از سالکان به اندازه قدم سلوک نزدیک به حقیقت است و از واصلان نسبت به رؤ یت حق حقیقت است ؛ و نسبت به رؤ یت کثرت صرف صورت و جری بر عادت است و از کاملان صرف حقیقت است ؛ پس نه آن ها حجاب حقی دارند و نه حجاب خلقی .
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...