اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ، لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ، اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

فهرست کتاب
کد کتاب: ۹۶۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۴۶ ۲۶۱

علت عدم وصول همگان به کمالات انسانی

از طریق عامّه روایت شده است که :

لو لا تکثیر فی کلامکم ، و تمریج فی قلوبکم لرأیتم ما أری ، و لسمعتم ما أسمع .

“اگر این گفتار بسیار در زبانها ، و این اضطراب و آشوب در دل های شما نبود هر آینه می دیدید آنچه را که من می بینم و می شنیدید آنچه را که من می شنوم . “این گفتار حضرت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله به خوبی حاکی است از آنکه علّت عدم وصول به کمالات انسانی همانا خیالات باطله شیطانیّه و افعال لغو و بیهوده است . و از طریق خاصّه نیز روایت است که آن حضرت فرمود :

لو لا أنّ الشّیاطین یحومون حول قلوب بنی آدم لرأوا ملکوت السّماوات و الأرض .

“اگر شیاطین گرداگرد دل های فرزندان آدم گردش نمی کردند هر آینه آنها ملکوت آسمان ها و زمین را می دیدند . “

و از جمله آثار آن مرتبه عالی انسانی احاطه کلّیّه است به قدر استعدادات امکانیّه به عوالم الهیّه ، و نتیجه این احاطه اطّلاع بر ماضی و مستقبل است و تصرّف در موادّ کائنات ، چه محیط را غایت تسلّط بر محاطٌ علیه حاصل است ، با همه کس مصاحب و در همه جا حاضر .

شیخ عبد الکریم جیلی که یکی از عرفاء است در کتاب خود به نام “الانسان الکامل” چنین گوید : “به یاد دارم وقتی به مقدار یک لمحه به من حالی دست داد که خود را متّحد با جمیع موجودات یافتم به طوری که حضور همه آنها را بالعیان مشهود خود می دیدم ، ولی این حال بیش از یک لحظه دوام نداشت . “

البتّه مانع از دوام و استمرار این حال همانا اشتغالات به تدابیر بدن است و حصول تمامیّت این مراتب بعد از ترک تدبیر بدن است . عارفی از عرفاء هند به نام شیخ ولیّ الله دهلوی در کتاب خود به نام “همعات” چنین گوید : به من آگاهانیدند که فراغ از آثار نشأه مادّیّه پس از گذشت پانصد سال از عبور عالم مادّه و مرگ صورت می گیرد ، و این مدّت مطابق با نصف روز از ایّام ربوبی است ، لقوله عزّ من قائل :

وَ انَّ یَوْما عِنْدَ رَبِّکَ کَألْفِ سَنَهٍ مِمّا تَعُدُّونَ [26]

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x