اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ، لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ، اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

فهرست کتاب
کد کتاب: ۹۶۹ ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۱:۰۲ ۲۹۲

پی‌نوشت قسمت اوّل

[1] همه عالم امکان به منزله عبارت است و تو معنای آنی ، ای که تو مغناطیس دلهائی . «منظومه سبزواری» ، الهیات ، فی افعاله تعالی ، غرر فی انحاء تقسیمات لفعل الله تعالی طبع ناصری ص 183 .

[2] یک جذبه از جذبه های الهی ) از نظر تأثیر در تکامل انسان) با عبادت جنّ و انس برابری می کند

[3] از جمله فقرات دعای منسوب به امیر المؤمنین علیه السلام که حاج مولی جعفر کبوتر آهنگی آن را شرح کرده و در کتاب کوچک جیبی طبع شده است .

[4] خداوندا ظاهرم را به طاعتت ، و باطنم را به محبّتت ، و قلبم را به شناختت ، و روحم را به دیدارت ، و سویدایم را به پیوستگی تامّ به حضرتت نور بخش ، ای صاحب جلال و جمال

[5] آیه 9 و 10 از سوره 91 : و الشمس . براستی که هر کس نفس خود را تزکیه کرد به رستگاری رسید ، و هر که آن را بیالود زیانبار گشت

[6] این حدیث شریف به طرق عدیده از رسول خدا روایت شده ، با عبارات مختلف و مضمون واحد ، و در»احیاء العلوم«ج 4 ص 223 و تعلیقه آن در ص 191 و در»عوارف المعارف«مطبوع در حاشیه»احیاء العلوم«ج 2 ص 256 بیان شده است . و در کتب شیعه در»عیون اخبار الرض«ص 258 و»عدّه الداعی«ص 170 و»اصول کافی«ج 2 ص16 وارد شده است . و روایت وارده در»عیون«با اسناد خود از حضرت امام رضا علیه السلام از پدرشان از جدّشان از حضرت محمّد بن علی الباقر از پدرشان حضرت سجّاد از جابر بن عبد اللّه انصاری از امیر المؤمنین علیه السلام چنین است که قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله : ما اخلص عبد للّه اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه .

[7] هر کس چهل روز ) خود و کار خود را) برای خداوند خالص کند چشمه های حکمت از دلش بر زبانش ظاهر گردد .

[8] 7 : 59

[9] همانا من از خداوند طلب آمرزش و عفو بسیار دارم از برای آنکه پاره ای از عمر خویش را به بررسی آراء مدّعیان فلسفه و جدال کنندگان اهل کلام و نازک بینی های آنان و آموختن سخنان و شیوه های بحثی آنان به پوچی گذراندم ، تا اینکه سرانجام در پرتو فروغ ایمان و تأیید خداوند منّان دریافتم که واقعا قیاسات آنها بی نتیجه و صراط آنها غیر مستقیم است . از این رو زمام کار خویش را به خداوند و به فرستاده بیم دهنده و هشدار دهنده او سپردیم ، و به آنچه از رسول الله به ما رسیده بود تماما ایمان آورده و تأیید نمودیم ، و در صدد جستجوی توجیه عقلی و روشی علمی برای فرمایشات رسول برنیامدیم بلکه پیروی از هدایت و اجتناب از نواهی او را پیشه خود ساختیم همچنان که حق تعالی فرموده : آنچه از دستوراتی که پیامبر برای شما آورده است بگیرید و پیروی کنید ، و از آنچه نهی فرموده دوری کنید . تا آنکه خداوند بر قلب ما گشود آنچه را که گشود ، و به برکت این دنباله روی از رسول به فلاح و رستگاری رسید .

[10] آیه 61 از سوره 37 : صافّات : برای چنین چیزی عمل کنندگان باید عمل کنند

[11] آیه 128 از سوره 16 : نحل : خداوند همراه کسانی است که تقوی گزیده اند و آنانکه ایشان نیکوکارند

[12] آیه 53 و 54 ، از سوره 41 : فصّلت : بزودی نشانه های خود را در آفاق)آسمان ها و زمین و طبیعت ) و در وجود خودشان به آنان نشان دهیم تا بر ایشان روشن شود که او حق است و بس ، آیا همین کافی نیست که پروردگارت بر هر چیز شاهد و حاضر است . هان که ایشان نسبت به دیدار پروردگارشان در شک اند ، آگاه باشید که او به هر چیز احاطه دارد

[13] بدانید و آگاه باشید که پروردگارتان را در ایّام روزگار شما نسیمهائی است ، هان بکوشید که خود را در معرض آنها قرار دهید و از آنها روی نگردانید

[14] آیه 169 ، از سوره 3 : آل عمران : و البته مپندار آنان را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده اند ، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان به آنان روزی داده می شود

[15] آیه 88 ، از سوره 28 : قصص : همه چیز نابود است مگر وجه خدا

[16] آیه 96 ، از سوره 16 : نحل : آنچه در نزد شماست پایان می پذیرد ، و آنچه نزد خدا است باقی است

[17] آیه 26 و 27 ، از سوره 55 : الرحمن : هر کس بر روی آن)زمین ) است فنا پذیرد و باقی می ماند وجه پروردگارت ، که آن وجه دارای صفت جلال و جمال است

[18] 169 : 3

[19] ما اسامی و نشانه های خدا هستیم

[20] زیرا سالک صبح می کند و جز خدای متعال قادر و عالم و زنده ای نمی بیند

[21] خدا بود و چیزی با او نبود

[22] شرح احوال»بابا فرج مجذوب«در کتاب»تاریخ حشری«که در احوال بزرگان و عرفاء متوفای تبریز نگاشته شده موجود است و گفتار بابافرج را در آن کتاب به شعر درآورده است از آن جمله همین گفتار اوست که به شعر درآورده است :

که فرج تا که دیده بگشادست      چشم او بر جهان نیفتاده است

و نظیر این گفتار از حافظ وارد است آنجا که گوید :

منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن      منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن»

وابن فارض«فرموده است :

و حیاه أشواقی إلیک و تربه الصّبر الجمیل ما استحسنت عینی سواک و لا صبوت إلی خلیل و از او نقل شده است که فرموده : من این بیت را در عالم خواب سروده ام .

[23] مرا با خداوند حالاتی است که هیچ فرشته مقرّبی یارای تحمّل آن را ندارد

[24] آیه 110 ، از سوره 18 : کهف : من مثل شما بشری هستم

[25] آیه 21 ، از سوره 33 : احزاب و برای شما در وجود رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگوی نیکوئی است ، برای آن کس که امید به)دیدار ) خدا و روز قیامت دارد و فراوان یاد خدا کند [26] آیه 47 ، از سوره 22 : حجّ : و حقّا یک روز نزد پروردگار تو مانند هزار سال از سالهائی است که شما می شمارید .

[27] ما گروه انبیاء مأموریم با مردم به اندازه خردهاشان سخن گوئیم [28] آنچه نه چشمی دیده است و نه گوشی شنیده است و نه بر قلب بشری خطور کرده است [29] آیه 5 ، از سوره 98 : بیّنه : و مأمور نشده اند جز اینکه خداوند را به گونه ای بپرستند که دین را برای وی خالص کرده باشند .

[30] آیه 40 ، از سوره 37 : صافّات : جز بندگان پاک شده و خالص شده خدا .

[31] هر کس چهل روز ) خود و عمل خود را) برای خدا خالص کند ، چشمه های حکمت از قلبش به سوی زبانش جریان یافته و ظاهر شود .

[32] آیه 97 ، از سوره 16 : نحل : هر کس عمل صالحی را کند .

[33] آیه 70 ، از سوره 25 : فرقان : هر کس عمل کند عمل صالحی ر .

[34] آیه 29 ، از سوره 13 : رعد : آنان که ایمان آورده و اعمال صالحه بجای آورده اند .

[35] آیه 75 ، از سوره 21 : انبیاء : او از صالحان بود .

[36] آیه 4 ، از سوره 66 : تحریم : و صالح از مؤمنان .

[37] آیه 10 ، از سوره 35 : فاطر : کلمه طیّبه به سوی او بالا می رود ، و عمل شایسته آن را بالا می برد .

[38] آیه 83 ، از سوره 38 : ص : پس به عزّتت سوگند می خورم که البتّه همه را گمراه می کنم جز بندگان پاک شده و خالص شده تور .

[39] آیه 68 ، از سوره 39 : زمر : و در صور دمیده شود ، پس هر که در آسمان ها و زمین است بمیرد و هلاک شود مگر آن کس که خدا بخواهد .

[40] آیه 127 ، 128 ، از سوره 37 : صافّات : پس بدرستی که آنها البتّه احضار شدگانند مگر بندگان مخلص خد .

[41] ترجمه در ص 28 گذشت .

[42] 3 : 169

[43] آیه 39 و 40 ، از سوره 37 : صافّات : و جزاء داده نمی شوید جز همان را که کرده اید ، مگر بندگان برگزیده خد .

[44] آیه 35 ، از سوره 50 : ق : و از برای آنها در بهشت هر چه بخواهند هست ، و علاوه بر مقدار خواست آنها ، در نزد ما زیادتی هائی هست که به آنها می دهیم .

[45] آیه 160 ، از سوره 37 : صافّات : خداوند منزّه است از هر چه وصف کنند ، مگر ) وصف) بندگان پاک شده و خالص شده م .

[46] آیه 23 ، از سوره 57 : حدید : تا بر آنچه از دست داده اید غمگین مباشید ، و به آنچه به شما داده است خوشحال نگردید .

[47] آیه 23 ، از سوره 45 : جاثیه : آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خود را معبود خویش ساخته است ؟

[48] و بزودی به خواست خدای متعال در این زمینه گفتگو خواهد شد .

[49] آیه 2 ، از سوره 48 فتح : تا خداوند گناهان گذشته و آینده تو را بیامرزد .

[50] آیه 144 ، از سوره 3 : آل عمران : محمّد صلّی اللّه علیه و آله جز یک پیامبر نیست که پیشاز او نیز پیامبرانی بوده اند ، پس آیا اگر بمیرد یا کشته شود شما به گذشته خودتان با پاشنه پای خود واژگون می شوید ؟ .

[51] آیه 120 ، از سوره 6 : انعام : واگذارید و رها سازید چه ظاهر گناه را و چه باطن آن را.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x