پینوشت قسمت سوّم و چهارم
[1] آیه 24 ، از سوره 12 : یوسف : او از بندگان پاک شده و خالص شده ما بود .
[2] آیه 101 ، از سوره 12 : یوسف : تو ولیّ و صاحب اختیار من در دنیا و آخرت هستی ، مرا مسلمان بمیران و به صالحان ملحق ساز
[3] آیه 83 ، از سوره 26 : شعراء : پروردگارا به من حکمی ببخش ، و مرا به صالحان ملحق ساز
[4] آیه 130 ، از سوره 2 : بقره : و همانا حقّا او را در دنیا برگزیدیم ، و او در آخرت تحقیقا از صالحان است
[5] آیه 72 ، از سوره 21 : انبیاء : و ما اسحق و یعقوب را به او بخشیدیم از روی تفضّل و زیادی رحمت ، و همه را صالح و شایسته قرار دادیم
[6] آیه 196 ، از سوره 7 : اعراف : همانا ولیّ و صاحب اختیار من خدائی است که کتاب را نازل ساخته و او ولایت و صاحب اختیاری امور صالحان را دارد
[7] خداوند منزّه است از هر چه وصف کنند ، مگر ) وصف) بندگان پاک شده خدا
[8] آیه 59 ، از سوره 27 : نمل : بگو حمد از آن خداست و بس ، و درود بر آن بندگانی که خدا برگزیده است ، آیا خدا بهتر است یا آنچه را ایشان شریک او قرار می دهند
[9] آیه 39 ، از سوره 14 : إبراهیم : سپاس اختصاص به خدا دارد که او در سنّ پیری اسمعیل و اسحق را به من بخشید ، همانا پروردگار من شنوای دعاست
[10] آیه 28 ، از سوره 23 : مؤمنون : پس بگو حمد اختصاص به خدا دارد که او ما را از قوم ستمکار رهائی بخشید
[11] او از بندگان پاک شده و خالص شده ما بود
[12] آیه 51 ، از سوره 19 : مریم : و در کتاب وحی ، موسی را به یاد آر که او از بندگان پاک شده و رسول و پیامبر بود
[13] آیه 45 و 46 ، از سوره 38 : ص : و بندگان ما إبراهیم و اسحق و یعقوب را به یاد آر که صاحبان نیرو و بینش بودند ، که همانا ما آنها را پاک و خالص نمودیم به خلوصی که پیوسته یاد خانه آخرت را بنمایند
[14] پس به عزتت سوگند می خورم که البتّه همه را گمراه می کنم جز بندگان پاک شده تورا
[15] آیه 17 ، از سوره 7 : اعراف : سپس از جلو و از پشت و از راست و از چپ آنان نزدشان روم ، و بیشترشان را سپاسگزار نخواهی یافت
[16] آیه 3 ، از سوره 17 : اسراء : ذرّیّه و نسل کسانی که با نوح سوارکشتی نمودیم ، بدرستی که او بنده سپاسگزاری بود
[17] آیه 34 و 35 ، از سوره 54 : قمر : بر آنان بادی فرستادیم که بر سرشان سنگ بارید جز بر خاندان لوط که آنان را در وقت سحر نجات بخشیدیم ، و این از روی نعمتی از سوی ما بر ایشان بود ، و اینچنین پاداش می دهیم کسی را که سپاسگزاری کند
[18] آیه 120 و 121 ، از سوره 16 : نحل : براستی إبراهیم یک امّت مطیع خداوند و حنیف و معتدل بود که گرایش به خدا داشته و از مشرکان نبود ، و سپاسگزار نعمتهای او بود
[19] آیه 84 تا 87 ، از سوره 6 : انعام : و اسحق و یعقوب را به او بخشیدیم و همه را هدایت کردیم ، و نوح را پیش از آن هدایت کرده بودیم ، و از نسل او)نوح ) داود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسی و هرون را هدایت کردیم و اینچنین نیکوکاران را پاداش می دهیم ، و نیز زکریّا و یحیی و عیسی و الیاس را که همه از صالحان بودند ، و نیز اسمعیل و الیسع و یونس و لوط را ، و همه این ها را بر جهانیان برتری دادیم ، و نیز کسانی را از میان پدران و فرزندان و برادران ایشان ، و همه را برگزیدیم و به راه راست هدایت نمودیم
[20] 69 : 29
[21] آیه 28 ، از سوره 13 : رعد : هان که دلها با ذکر خدا آرامش می یابد
[22] ای بسیار گشاینده ، ای رهنمای متحیّران
[23] پاک و منزه می دانم پروردگار بلند رتبت خودم را همراه با حمد و ستایش او
[24] و عمل شایسته آن را بالا می برد .
[25] ایمان جز با عمل تحقّق نپذیرد ، و عمل جزئی از ایمان است ، و ایمان جز با عمل ، ثابت و پایدار نمی ماند .
[26] 28 : 13
[27] آیه 82 ، از سوره 6 : انعام : فقط آنانکه ایمان آورده و ایمان خود را به ظلم آغشته نساختند ، امنیّت برای آنهاست و آنها راه یافته اند
[28] آیه 62 ، از سوره 10 : یونس : هان که اولیاء خدا نه ترسی بر آنان است و نه اندوهی دارند
[29] راه خود را دیده و جاده اش را پیموده و مناره آن را شناخته و از دریای خروشانش گذشته ، بنابراین یقین او)نسبت به حقائق ) همچون یقین به روشنی خورشید است
[30] دانش با حقیقت بینش و درایت برایشان روی نموده ، و با روح یقین)یا آرامش و نسیم یقین ) پیوند خورده اند ، و آنچه را که افراد ناز پرورده سخت می شمرند نرم و هموار پنداشته ، و به آنچه نادانان از آن وحشت دارند انس گرفته ، و در دنیا با بدنهائی زندگی می کنند که ارواح آنها به محل اعلی پیوسته است
[31] آیه 54 ، از سوره 5 : مائده : و)در راه خد ) از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای ترس ندارند
[32] آیه 160 ، از سوره 3 : آل عمران : و باید مؤمنان بر خداوند توکّل کنند
[33] آیه 12 ، از سوره 14 : إبراهیم : و باید توکّل کنندگان بر خداوند توکّل کنند
[34] ای عبد العزیز ایمان ده درجه دارد مانند نردبان که باید پلّه پلّه از آن بالا رفت . . . و چون کسی را دیدی که یک پلّه از تو پائین تر است با مدارا او را به سوی خود بالا بر ، و چیزی را که توان آن را ندارد بر او تحمیل مکن که او را خواهی شکست
[35] و عبادت را بر خودتان تحمیل نکنید
[36] آیه 21 ، از سوره 15 : حجر : و هیچ چیز نیست مگر اینکه خزائن آن نزد ماست ، و جز به اندازه معلومی فرو نفرستیم
[37] آیه 22 ، از سوره 57 : حدید : و هیچ مصیبتی در زمین و در جانهای شما بهم نمی رسد مگر اینکه قبل از آنکه آنها را اندازه زنیم و بر تقدیر معیّن در عالم قدر بیافرینیم ، اصل آن در عالم قضاء کلّی و کتاب لوح محفوظ موجود است ، و این بر خداوند آسان است
[38] آنچه در نزد شماست پایان می پذیرد ، و آنچه نزد خداست باقی است
[39] آنچه در نزد شماست پایان می پذیرد ، و آنچه نزد خداست باقی است
[40] ما گروه انبیاء مأموریم با مردم به اندازه خردهاشان سخن گوئیم
[41] نزد خداوند جز خیر و خوبی یافت نمی شود
[42] و امّا شرها و زشتیها و تاریکیها همه از ناحیه خود ماست
[43] و شر به ساحت مقدّس تو راه ندارد
[44] از ما نیست آن کس که روزی یک بار به حساب خود نرسد
[45] خداوندا دوستی خودت و دوستی کسی را که تو را دوست می دارد از تو خواستارم
[46] به خاطر دوستی او (لیلی) تپّه های سرزمین نجد را نیز دوست می دارم . و اگر میل و هوای او نبود چه عشقی پرشور بدانها می توانم داشت؟ در راه عشق او خود را خاکسار خاندان وی می دانم ، و خرد و کلان را در راه او تحمّل می کنم
[47] آیه 14 ، از سوره 40 : غافر : پس خدا را بخوانید در حالی که دین را برای او خالص کرده باشید
[48] عبادت کنندگان سه دسته اند : گروهی خدا را از روی ترس عبادت می کنند ، و آن عبادت بندگان و غلامان است . و گروهی خدا را از روی طمع و چشمداشت عبادت می کنند ، و آن عبادت مزدبران است . و گروهی خدا را از روی محبّت عبادت می کنند ، و آن عبادت آزادگان است
[49] آیه 30 ، از سوره 30 : روم : پس روی خود را به سوی دین کن در حالی که میانه رو و معتدل بوده و به حقّ گرایش داشته باشی ، که آن همان فطرتی است که خداوند مردم را بر اساس آن آفریده ، تبدیلی در آفرینش خدا نیست ، اینست دین استوار و لیکن بیشتر مردم نمی دانند
[50] آیه 48 ، از سوره 4 : نساء : خداوند گناه شرک را نمی آمرزد و پائین تر از آن را برای هر کس که بخواهد می آمرزد
[51] این عبادت کریمان و بزرگواران است
[52] 56 : 79 و این مقام پوشیده و دربستی است که جز پاکان بدان دست نیابند
[53] خدایا من تو را از روی بیم از آتش و به طمع بهشت نپرستیده ام بلکه تو را شایسته پرستش یافته و بدینجهت پرستیده ام [54] تو مرا به خود ره نمودی و به سوی خویش خواندی ، و اگر تو نبودی من نمی دانستم تو چه هستی
[55] چه می خواهی . . . می خواهم که چیزی نخواهم
[56] 2 : 156
[57] شیعیان ما زبانشان بسته است
[58] سکوت شعار محبّان است ، و خشنودی خدا در آن است ، و آن از اخلاق پیامبران و شعار برگزیدگان است
[59] سکوت دری از درهای حکمت است ، و رهنمای به هر خیری است
[60] گرسنگی خورش مؤمن ، و غذای روح ، و خوراک قلب است
[61] آیه 70 ، از سوره 6 : انعام : و رها کن کسانی را که دین خود را به بازی و سرگرمی گرفته اند و زندگی دنیا فریبشان داده است [62] آیه 17 و 18 از سوره 51 : ذاریات : و چنین بودند که پاسی کوتاه از شب را می خوابیدند و در سحرها استغفار می کردند
[63] و برای دستیابی به نیازهای خود از کتمان و پرده پوشی یاری بجوئید
[64] آیه 45 ، از سوره 2 : بقره : و از صبر ) روزه) و نماز یاری بجوئید ، و این کار بسی گران است مگر بر کسانی که دلشان برای خدا خاشع است
[65] این روایت را در «توحید» صدوق در باب «رؤیه» در ص 117 از طبع سربی آورده است با اسناد متّصل خود از أبو بصیر عن أبی عبد الله علیه السّلام قال :
[66] آیه 43 ، از سوره 16 : نحل : پس از اهل ذکر ) و خبره) بپرسید اگر نمی دانید
[67] خداوند به وسیله ما شناخته شد ، و به وسیله ما پرستش شد
[68] عبارات و تعبیرهای ما مختلف است ولی حسن و زیبائی تو یکی است ، و این تعابیر به همان جمال و زیبائی اشاره دارد .
[69] و در آنجا دیگر جز خدا چیزی نیست
[70] آیه 99 و 100 ، از سوره 16 : نحل : بدرستی که او ) شیطان) بر کسانی که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکّل می کنند تسلّط ندارد ، و تنها تسلّط او بر کسانی است که او را سرپرست خود گرفته و او را شریک خدا قرار می دهند
[71] احدی جز او صاحبخانه نیست
[72] آیه 201 ، از سوره 7 : اعراف : کسانی که تقوا دارند وقتی که اندیشه ای از سوی شیطان آنان را وسوسه کند ، زود یادآور شوند و در این صورت ایشان از بینایان خواهند بود
[73] آیه 36 ، از سوره 43 : زخرف : و هر که از یاد خدای رحمن چشم بپوشد شیطانی را برایش برانگیزیم که قرین و همراه وی باشد
[74] موجودی جز خدا نیست
[75] آیه 105 ، از سوره 5 : مائده : ای کسانی که ایمان آورده اید مراقب خود باشید ، اگر شما راه یافته باشید ) گمراهی) گمراهان به شما زیانی نتواند رساند
این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ...